A-Z
A ¦
B ¦
C ¦
D ¦
E ¦
F ¦
G ¦
H ¦
I ¦
J ¦
K ¦
L ¦
M ¦
N ¦
O ¦
P ¦
Q ¦
R ¦
S ¦
T ¦
U ¦
V ¦
W ¦
X ¦
Y ¦
Z
A
- Aan welke minimale kwaliteitseisen moet een stage voldoen?
- Aanbevelingsbrieven: hoe zorg ik als lesgever/begeleider voor een brief op maat?
- Aanbod onderwijsondersteuning aan de UGent
- Aanspreekbaar zijn als lesgever: hoe doe je dat?
- ABC van duurzaamheid: hoe integreer je dat Ufora-leerpad in je lessen?
- Academisch schrijven in een notendop: hoe integreer je dat Ufora-leerpad in je lessen?
- Activerend onderwijs: wat is het ACTIVO-project?
- Afgeronde centrale innovatieprojecten
- Afwezig of blanco indienen: wat moet je doen?
- AI-nspiratienamiddag december 2024
- ANS
- Antwoordsleutel: een middel om open vragen objectief te verbeteren
- Apollo 8 - Project 3: Futureproof UGent-opleidingen
- APOLLO 8-projecten overzicht
- Authentiek toetsen van communicatieve vaardigheden: video-annotatie als oplossing
B
- Basics van een opleiding vormgeven
- Basics van een opleidingsonderdeel vormgeven
- Basics van een warm welkom: wat en waarom?
- Basics van peer support: wat en waarom
- Betrokkenheid van stakeholders in de faculteit
- Betrokkenheid van stakeholders in de opleiding
- Bezorgd om een student: tips voor UGent-medewerkers
- Bijzonder statuut en (examen)faciliteiten: regels, procedures & interne afspraken
- Blended leren: inspiratiegids voor lesgevers
- Blended Mobility
- Blijf Onderzoeken: Onderwijs gebaseerd op excellent onderzoek
- Boost je studenten: aandacht voor studentenwelzijn in je les
- Bouw Mee: Betrokkenheid van stakeholders
- Brandalarm tijdens een examen: wat moet je doen?
- Buitenlandse punten omzetten naar UGent-examencijfer
C
- Casusonderwijs: oefenen met reële contexten
- Centrale alumnibevragingen aan de UGent
- Centrale onderwijsmonitor
- Challenge-based Education: wat, waarom en hoe?
- Collaboration rooms: stimuleer studenten om samen te werken
- Communicatietools in Ufora: een overzicht
- Communiceren over je vak via Ufora: wat communiceer je het best aan de start van het semester?
- Community service learning: de verbinding tussen student en samenleving
- Competentiemodel: Welke competenties ontwikkel je met het vormingsaanbod?
- Competitieve onderwijsinnovatieprojecten: 2017 (PDF)
- Competitieve onderwijsinnovatieprojecten: 2018 (PDF)
- Constructive alignment: wat is het en waarom is het zo belangrijk?
- Contact Onderwijsondersteuning
- Curios
D
- Deelcijfers: mag je die afronden of niet?
- Demonstratie: visualiseren in de les
- Denk breed: Durf denken & multiperspectivisme in de opleiding
- Didactische werkvormen in een opleiding
- Digitaal annoteren: hoe pak je dat aan?
- Digitale tools en methodes: een faculteitsbrede Ufora-cursus Digital Humanities: Leerpaden
- Discussie (online) modereren op een forum
- Discussie modereren: in de klas
- Diversiteit: hoe maak je er werk van in je lespraktijk?
- Diversiteitsbeleid: hoe creëer je een diversiteitssensitieve leeromgeving?
- Diversiteitsbeleid: hoe laat je studenten leren over en in diversiteit in je opleiding?
- Diversiteitsbeleid: hoe maak je er werk van in je opleiding?
- Diversiteitscompetenties van studenten: hoe werk je eraan in je vak?
- Diversiteitssensitief lesgeven: hoe doe je dat in de praktijk?
- Doorverwijskaart: wanneer en naar wie verwijs je een student door?
- Dt-fouten: kan je er punten voor aftrekken?
- DUGA: een UGent quiz-app voor en door UGenters
- Durf denken en multiperspectivisme in de faculteit
- Duurzaamheid: hoe maak je er werk van in je lespraktijk?
- Duurzaamheid: hoe maak je er werk van in je opleiding?
- Dyslexie: hoe kan je helpen?
E
- Enkele inspirerende blauwdrukken voor het blended vormgeven van je vak
- ENLIGHT: een Europese Universiteit
- EU-financiering voor onderwijsprojecten
- Evaluatie en eindniveau
- Evalueren van generieke competenties: hoe maak je er werk van in je opleiding?
- Evalueren: hoe doe je dat kwaliteitsvol?
- Evalueren: mag je rekening houden met eerdere examenresultaten van studenten?
- Evalueren: wat doe je bij fraude, plagiaat en andere onregelmatigheden?
- Examen: hoe schrap je vragen na afloop?
- Examen: wat doe je bij een fout cijfer, een studentenklacht of intern beroep?
- Examencijfers: hoe vraag je de scoredistributie op in Oasis?
- Examenkopij of paper verloren: wat doe je?
- Examenresultaten registreren in Oasis
- Examentuchtprocedure: hoe verloopt die?
- Excursie: naar de reële context met studenten
F
- Facultaire dienst onderwijsondersteuning
- Facultaire ombudspersoon: wat mag je verwachten van deze rol?
- Feedback geven na de examenperiode
- Feedback in stage: hoe professionaliseer je stagementoren?
- Feedback: (bijna) alles wat je moet weten
- Flipped classroom: een traditionele les omgedraaid
G
- Generatieve AI in het UGent-onderwijs: impact en aanpak
- Generieke competenties: hoe maak je er werk van in je opleiding?
- Glossaria: een uniform overzicht van werk- en evaluatievormen
- Grensoverschrijdend gedrag op de stageplaats: hoe ga je er mee om?
- Groepswerk: hoe evalueer je dat?
- Groepswerk: hoe organiseer je dat?
H
- H5P: Hoe maak je er interactieve studiematerialen mee in Ufora?
- Het feedbackgesprek: hoe voer je dat?
- Het verankeren van de externe blik in opleidingen
- Heterogene studentengroepen: hoe ga je daarmee om?
- Hoe (her)formuleer je opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR)?
- Hoe bepaal je de kwaliteit van een stageplaats?
- Hoe bereid je de studenten voor op de stage-evaluatie?
- Hoe communiceer je met de stageplaats?
- Hoe geef je feedback op de stage?
- Hoe kijk je stagedocumenten efficiënt na?
- Hoe laat je studenten mee stagedoelen opstellen?
- Hoe observeer je tijdens de stage?
- Hoe organiseer je de talige en interculturele voorbereiding van studenten op een stage in het buitenland?
- Hoe organiseer je een supervisiegesprek of een intervisiegesprek over de stage?
- Hoe regel je een buitenlandse stage administratief en praktisch?
- Hoe registreer je een stage?
- Hoe stem je verwachtingen over de stage af met de student en hoe leg je de begeleiding vast?
- Hoe stimuleer je aandacht voor diversiteit binnen je lesgeversteam?
- Hoe vermijd je betwistingen bij een stage?
- Hoe vind je een geschikte stageplaats?
- Hoe wordt een stage in het buitenland financieel ondersteund?
- Hoe zijn studenten verzekerd tijdens de stage?
- Hogere cesuur of standard setting
- Hoorcollege: boeiend, gestructureerd en activerend doceren
- Humor in de les? Geen lachertje!
I
- IJsbrekers voor een eerste les: suggesties voor kleine en grote groepen
- Inhaalexamen: wanneer is een student gewettigd afwezig?
- Interdisciplinair onderwijs: randvoorwaarden voor succes
- Interdisciplinariteit: hoe maak je er werk van in je opleiding?
- Internationale excursies en studiereizen: wat, hoe en waarom?
- Internationalisering van studenten en docenten in de faculteit
- Internationalisering: hoe maak je er werk van in je lespraktijk?
- Internationalisering: hoe maak je er werk van in je opleiding?
- Introductieactiviteiten: checklist voor de organisatie van een warm welkom
J
K
- Kan een stagiair een stagevergoeding krijgen?
- Kapiteinsysteem: hoe zet je het in?
- Kennisclips inzetten en ontwikkelen
- Kies Kwaliteit: Werking opleidingscommissie (OC) en verbeterbeleid
- Kliniek: oefenen op echte patiënten
- Kopierecht voor studenten
- Kortlopende internationaliseringsinitiatieven voor studenten
- Kritisch denken: hoe leer je dat aan?
L
- Learning Analytics: wat leer je eruit als lesgever?
- Leergesprek: een werkvorm die meer uit de studenten haalt
- Leerlijnen: de samenhang tussen opleidingsonderdelen bewaken
- Leerpaden: hoe teken je ze uit in Ufora?
- Lerend netwerk voor opleidingsvoorzitters
- Lesgeven in een hybride opstelling
- Lesgeversbevragingen aan de UGent
- Lesopnames (soft- en hardware)
- Lesopnames aan de UGent: beleidskader
- Lesopnames en studiemateriaal delen onder studenten: wat mag en wat mag niet?
- Lessenreeks structureren: van the bigger picture tot de syllabus
- Lokalencapaciteit voor lesactiviteiten
M
- Maatschappelijke impact: hoe maak je er werk van in je lespraktijk?
- Maatschappelijke impact: hoe maak je er werk van in je opleiding?
- Maatschappelijke verankering: hoe maak je er werk van in je opleiding?
- Masterproef tijdens een buitenlands studieverblijf: hoe begeleid en evalueer je die?
- Masterproef: aandachtspunten voor de opleiding
- Masterproef: hoe begeleid je die?
- Masterproef: hoe evalueer je die?
- Masterproef: wat zijn de voorwaarden?
- Masterproefbevraging
- Mentoring
- Mondeling evalueren: on campus en online
- MOOC's: massive open online courses
- MOOC-projecten aan de UGent
- Motiverend lesgeven: hoe doe je dat?
- MS Teams voor online lessen
N
O
- Oasis
- OER 2024-2025: wat is er nieuw?
- Omeka S: werken aan digitale geletterdheid via virtuele exposities
- On campus schriftelijk evalueren: gesloten vragen (meerkeuzevragen)
- On campus schriftelijk evalueren: open vragen
- Ondernemen: hoe maak je er werk van in je lespraktijk?
- Ondernemend handelen: hoe maak je er werk van in je opleiding?
- Onderwijs gebaseerd op excellent onderzoek
- Onderwijs voor Gen Z - Inspiratienamiddag 2024
- Onderwijs- en examenreglement
- Onderwijsbeleid en -kwaliteitszorg
- Onderwijsbeleid van de faculteit
- Onderwijsdagen UGent
- Onderwijsinspiratie AUGent
- Onderwijsvisie: Strategische onderwijsdoelstellingen
- Online leren in een internationale context: wat en waarom?
- Online lesgeven: tips voor interactiviteit
- Online onderwijscommunity voor lesgevers
- Online schriftelijk evalueren (met open en/of meerkeuzevragen)
- Openboekexamen: complexe competenties beoordelen
- Opleidingscompetenties formuleren
- Opleidingsfeedback
- Oude examens: wat doe je ermee?
- Over laaghangend fruit en hoogvliegende raketten: opties en opportuniteiten voor het onderwijs van morgen
- Overzicht facultaire onderwijsinnovatieprojecten: van 1997 tot nu
P
- Panopto: het nieuwe UGent-videoplatform
- Participatie: hoe evalueer je dat?
- Peer teaching
- Peerassessment: laat studenten elkaar beoordelen
- Peerfeedback: leer meer van een peer
- Petermeterschap
- Plagiaatdetectietool in Ufora: StrikePlagiarism
- Portfolio: een veelzijdige werkvorm én evaluatievorm
- Powerpoint: doe meer met minder in je les
- Practicum (blended) organiseren: hoe doe je dat?
- Presentatie: je studenten aan het woord
- Privacy & GDPR: hoe ga je om met persoonsgegevens?
- Probleemgestuurd onderwijs: zelfstandig leren in groep
- Problemen en fraude vermijden tijdens een on campus examen
- Procedure facultaire onderwijsinnovatieprojecten
- Proctorio: Surveilleren van online evaluaties
- Professioneel handelen evalueren
- Programmahervormingen
- Projectgebaseerd onderwijs: vakoverstijgend werken aan een complex probleem
R
S
- Samenhangend Programma: De vertaling van de opleidingscompetenties
- Schrijf- en spreektaken van (individuele) studenten: hoe begeleid je die?
- Schrijf- en spreektaken van (individuele) studenten: hoe geef je taalfeedback en evalueer je taalvaardigheid?
- Schrijf- en spreektaken: hoe evalueer je die?
- Schrijfwijzer Publieke Info
- Self-authoring tool voor interactieve leerpaden (Project 6.2)
- Selfassessment
- SIMON (Studievaardigheden en InteresseMONitor)
- Simulatieonderwijs: een realistische, veilige leeromgeving
- Slank, efficiënt en vanuit vertrouwen: de Eigen Regie 3.0
- Stage in het buitenland
- Stage: aandachtspunten voor de opleiding
- Stagelexicon
- Stemproblemen: hoe voorkom je ze?
- Stepping stones voor internationalisering: hoe maak je er werk van in je opleiding?
- Stereotypen, vooroordelen, bias en microagressies: hoe vermijd je ze?
- Steun Talent: Talentontwikkeling van studenten en lesgevers
- Structureel contact met minderjarigen tijdens de stage? Controle uittreksel strafregister verplicht
- Studentenparticipatie
- Studiecoach
- Studiefiches (vademecum)
- Studiefiches: hoe vul je ze correct in?
- Studiegroepen
- Studiemateriaal: hoe maak je dat helder en toegankelijk?
- Studievoortgang en onderwijs: een gids voor gebruikers
T
- Taalgebruik als lesgever: waar let je op?
- Taalontwikkeling van studenten: hoe stimuleer je die?
- Taalvaardigheid van studenten: wat mag je verwachten?
- Taalvaardigheid: hoe maak je er werk van in je lespraktijk?
- Taalvaardigheid: hoe maak je er werk van in je opleiding?
- Talenbeleid UGent: academische taalvaardigheid versterken
- Talentontwikkeling voor lesgevers in de faculteit
- Talentontwikkeling voor studenten in de faculteit
- Tests (Ufora)
- TimeEdit: Lokalen reserveren
- Toetsmatrijs: hét hulpmiddel om valide te toetsen
- Toetsprincipes
- Toetsreflectie
- Totaaloplossing video (Project 6.1)
- Transparantie en communicatie binnen opleidingen
- Transparantie en communicatie in de faculteit
- Tussentijds evalueren: een overzicht van de mogelijkheden
U
- Ufora
- Ufora tool: Discussies
- UGent Goes Blended: Blend@UGent
- UGent-competentiemodel
- UGent-praktijken
- UGI
- Updates onderwijs en kwaliteitszorg
V
- Vaardigheidstest: een testsituatie dicht bij de beroepspraktijk
- Vakfeedback over mijn opleidingsonderdeel door studenten
- Veldwerk: studenten doen ervaringen op
- Verankeren externe blik in de faculteit
- Verbeteren: hoe doe je dat correct en efficiënt?
- Verleg Grenzen: Internationalisering van docenten en studenten in de opleiding
- Virtual Exchange
- Virtual Mobility
- Virtual Reality? For Real!: een onderwijsinnovatieproject
- Virtual Science Labs (Project 7)
- Virtuele classrooms
- Visie onderwijsondersteuning
- Visie, missie en opleidingscompetenties van de opleiding
- Voorbereid naar de les: hoe stimuleer je dat?
- Vrijstelling: Hoe beoordeel je een vrijstellingsaanvraag als lesgever?
- Vrijwillige stages: operationeel kader
W
- Waarom vindt de UGent stage belangrijk?
- Wat doet de COP-stage?
- Wat houden de risicoanalyse, de werkpostfiche en het medisch toezicht in?
- Wat is een stagewijzer?
- Wat is een stageovereenkomst?
- Wat moet je weten over een stage in het buitenland of Franstalig België?
- Wat verstaat de UGent onder een stage?
- Wat zijn de toelatingsvoorwaarden voor een stage?
- Weblectures: een praktijkvoorbeeld uit de faculteit wetenschappen
- Welke aandachtspunten zijn er voor stagecompetenties?
- Welke aandachtspunten zijn er voor stages in het Globale Zuiden?
- Welke administratieve stappen zet je vóór de stage?
- Welke administratieve stappen zijn nodig wanneer een student stage loopt aan de UGent?
- Welke rol spelen stages in de UGent-visie op onderwijs en de opleidingsmonitor?
- Werkcollege: hoe pak je dat aan?
- Werking CKO en verbeterbeleid
- Wetenschappelijke integriteit: kennisclips en kant en klaar lesmateriaal
- Wie begeleidt de stages?
- Wooclap: een digitaal stemsysteem