A-Z
A ¦
B ¦
C ¦
D ¦
E ¦
F ¦
G ¦
H ¦
I ¦
J ¦
K ¦
L ¦
M ¦
N ¦
O ¦
P ¦
Q ¦
R ¦
S ¦
T ¦
U ¦
V ¦
W ¦
X ¦
Y ¦
Z
A
- Aan welke minimale kwaliteitseisen moet een stage voldoen?
- Aanbevelingsbrieven: hoe zorg ik als lesgever/begeleider voor een brief op maat?
- Aanbod onderwijsondersteuning aan de UGent
- Aanspreekbaar zijn als lesgever: hoe doe je dat?
- Academisch schrijven in een notendop: hoe integreer je dat Ufora-leerpad in je lessen?
- Activerend onderwijs: wat is het ACTIVO-project?
- Afwezig of blanco indienen: wat moet je doen?
- Antwoordsleutel: een middel om open vragen objectief te verbeteren
- Apollo 8 - Project 3: Future proof UGent-opleidingen
- Apollo 8 - Project 6.1: Totaaloplossing video
- Apollo 8 - Project 6.2: Self-authoring tool voor interactieve leerpaden
- Apollo 8 - Project 7: Virtual Science Labs
- APOLLO 8-projecten
- Authentiek toetsen van communicatieve vaardigheden: video-annotatie als oplossing
B
- Basics van een opleiding vormgeven
- Basics van een opleidingsonderdeel vormgeven
- Basics van een warm welkom: wat en waarom?
- Basics van peer support: wat en waarom
- Begeleide zelfstudie: studenten ondersteunen om leerstof goed te verwerken
- Betrekken van studenten: hoe doe je dat bij online onderwijs?
- Betrokkenheid van stakeholders in de faculteit
- Betrokkenheid van stakeholders in de opleiding
- Bezorgd om een student: tips voor UGent-medewerkers
- Bijzonder statuut en (examen)faciliteiten: procedures via OASIS
- Blended leren: inspiratiegids voor lesgevers
- Boost je studenten: aandacht voor studentenwelzijn in je les
- Brandalarm tijdens een examen: wat moet je doen?
- Buitenlandse punten omzetten naar UGent-examencijfer
C
- Casusonderwijs: oefenen met reële contexten
- Centrale alumnibevragingen aan de UGent
- Centrale onderwijsmonitor
- ChatGPT: een generatief AI-systeem met impact op het UGent-onderwijs
- Collaboration rooms: stimuleer studenten om samen te werken
- Communicatietools in Ufora: een overzicht
- Communiceren over je vak via Ufora: wat communiceer je het best aan de start van het semester?
- Community service learning en e-service-learning: de verbinding tussen student en samenleving
- Competentiemodel onderwijsondersteuning: Welke competenties ontwikkel je met het vormingsaanbod?
- Competitieve onderwijsinnovatieprojecten: 2017 (PDF)
- Competitieve onderwijsinnovatieprojecten: 2018 (PDF)
- Constructive alignment: wat is het en waarom is het zo belangrijk?
- Contact Onderwijsondersteuning
- Curios
- Curios of Ufora Tests: Welke tool gebruik ik best voor online schriftelijke evaluatie?
D
- De onderwijsmonitors
- De vertaling van de opleidingscompetenties (leerresultaten) naar het programma
- Deelcijfers: mag je die afronden of niet?
- Demonstratie: visualiseren in de les
- Digitaal annoteren: hoe pak je dat aan?
- Digitale tools en methodes: een faculteitsbrede Ufora-cursus Digital Humanities: Leerpaden
- Discussie (online) modereren op een forum
- Discussie modereren: in de klas
- Diversiteit: hoe maak je er werk van in je lespraktijk?
- Diversiteitsbeleid: hoe creëer je een diversiteitsgevoelige leeromgeving?
- Diversiteitsbeleid: hoe laat je studenten leren over en in diversiteit in je opleiding?
- Diversiteitsbeleid: hoe maak je er werk van in je opleiding?
- Diversiteitscompetenties van studenten: hoe werk je eraan in je vak?
- Diversiteitssensitief lesgeven: hoe doe je dat in de praktijk?
- Doorverwijskaart: wanneer en naar wie verwijs je een student door?
- Dt-fouten: kan je er punten voor aftrekken?
- DUGA: een UGent quiz-app voor en door UGenters
- Durf denken en multiperspectivisme in de faculteit
- Durf denken en multiperspectivisme in de opleiding
- Duurzaamheid: hoe maak je er werk van in je lespraktijk?
- Duurzaamheid: hoe maak je er werk van in je opleiding?
- Dyslexie: hoe kan je helpen?
E
- Enkele inspirerende blauwdrukken voor het blended vormgeven van je vak
- ENLIGHT: een Europese Universiteit
- Erasmus+ projecten
- Evalueren: hoe doe je dat kwaliteitsvol?
- Evalueren: mag je rekening houden met eerdere examenresultaten van studenten?
- Evalueren: wat doe je als meer evaluatoren niet haalbaar zijn
- Evalueren: wat doe je bij fraude, plagiaat en andere onregelmatigheden?
- Examen: hoe schrap je vragen na afloop?
- Examen: wat doe je bij een fout cijfer, een studentenklacht of intern beroep?
- Examencijfers: hoe vraag je de scoredistributie op in Oasis?
- Examenkopij of paper verloren: wat doe je?
- Examenresultaten registeren in Oasis
- Examentuchtprocedure: hoe verloopt die?
- Excursie: naar de reële context met studenten
F
- Facultaire dienst onderwijsondersteuning
- Facultaire en institutionele ombudsdiensten
- Facultaire ombudspersoon: wat mag je verwachten van deze rol?
- Feedback geven na de examenperiode
- Feedback in stage: hoe professionaliseer je stagementoren?
- Feedback: (bijna) alles wat je moet weten
- Flipped classroom: een traditionele les omgedraaid
G
- Glossaria: een uniform overzicht van werk- en evaluatievormen
- Goede voorbeelden integreren in je instructies: maak je verwachtingen duidelijk
- Groepswerk: hoe evalueer je dat?
- Groepswerk: hoe organiseer je dat?
H
- H5P: Hoe maak je er interactieve leermaterialen mee in Ufora?
- Het feedbackgesprek: hoe voer je dat?
- Het verankeren van de externe blik in opleidingen
- Heterogene studentengroepen: hoe ga je daarmee om?
- Hoe bepaal je de kwaliteit van een stageplaats?
- Hoe bereid je de studenten voor op de stage-evaluatie?
- Hoe communiceer je met de stageplaats?
- Hoe geef je feedback op de stage?
- Hoe kijk je stagedocumenten efficiënt na?
- Hoe laat je studenten mee stagedoelen opstellen?
- Hoe laat je studenten reflecteren over hun stage?
- Hoe observeer je tijdens de stage?
- Hoe organiseer je de talige en interculturele voorbereiding van studenten op een stage in het buitenland?
- Hoe organiseer je een supervisiegesprek of een intervisiegesprek over de stage?
- Hoe regel je een buitenlandse stage administratief en praktisch?
- Hoe registreer je een stage?
- Hoe stem je verwachtingen over de stage af met de student en hoe leg je de begeleiding vast?
- Hoe stimuleer je aandacht voor diversiteit binnen je lesgeversteam?
- Hoe vermijd je betwistingen bij een stage?
- Hoe vind je een geschikte stageplaats?
- Hoe wordt een stage in het buitenland financieel ondersteund?
- Hoe zijn studenten verzekerd tijdens de stage?
- Hogere cesuur of standard setting
- Hoorcollege verzorgen
- Hoorcollege: hoe activeer je studenten?
- Hoorcollege: hoe hou je de aandacht van de studenten vast?
- Hoorcollege: hoe verzorg je dat voor grote groepen?
- Humor in de les? Geen lachertje!
I
- IJsbrekers voor een eerste les: suggesties voor kleine en grote groepen
- Inhaalexamen: wanneer is een student gewettigd afwezig?
- Interdisciplinair onderwijs: randvoorwaarden voor succes
- Internationalisering van studenten en docenten in de faculteit
- Internationalisering van studenten en docenten in de opleiding
- Internationalisering: hoe maak je er werk van in je lespraktijk?
- Internationalisering: hoe maak je er werk van in je opleiding?
- Introductieactiviteiten: checklist voor de organisatie van een warm welkom
J
K
- Kan een stagiair een stagevergoeding krijgen?
- Kapiteinsysteem: hoe zet je het in?
- Kennisclips: hoe maak je ze zelf?
- Kennisclips: waarvoor en hoe inzetten?
- Kopierecht voor studenten
- Kortlopende internationaliseringsinitiatieven voor studenten
- Kritisch denken: hoe leer je dat aan?
- Kwaliteitshandboek opleidingsmonitor
L
- Learning Analytics: wat leer je eruit als lesgever?
- Leergesprek: een werkvorm die meer uit de studenten haalt
- Leerlijnen: de samenhang tussen opleidingsonderdelen bewaken
- Leermateriaal: hoe maak je dat helder en toegankelijk?
- Leerpaden: hoe teken je ze uit in Ufora?
- Lerend netwerk voor opleidingsvoorzitters
- Lesgeven in een hybride opstelling
- Lesgeversbevragingen aan de UGent
- Lesopnames aan de UGent
- Lesopnames en lesmateriaal delen onder studenten: wat mag en wat mag niet?
- Lessenreeks structureren: van the bigger picture tot de syllabus
- Lokalencapaciteit voor lesactiviteiten
M
- Maatschappelijke impact: hoe maak je er werk van in je lespraktijk?
- Maatschappelijke impact: hoe maak je er werk van in je opleiding?
- Masterproef tijdens een buitenlands studieverblijf: hoe begeleid en evalueer je die?
- Masterproef: aandachtspunten voor de opleiding
- Masterproef: hoe begeleid je die?
- Masterproef: hoe evalueer je die?
- Masterproef: wat zijn de voorwaarden?
- Masterproefbevraging
- Mentoring
- Microteaching: studenten voor de klas
- Mobiele opnamesets: waar vind je ze?
- Mobiele set: Camera en headset
- MOOC's: massive open online courses
- MOOC-projecten aan de UGent
- Motiverend lesgeven: hoe doe je dat?
- MS Teams voor online lessen
- Multiple choice: innovatieproject
N
O
- Oasis
- Omeka S: werken aan digitale geletterdheid via virtuele exposities
- Omgaan met grote groepen: innovatieproject
- Omkadering online leren in een internationale context
- On campus examen: hoe vermijd je problemen?
- On campus mondeling evalueren
- On campus schriftelijk evalueren: gesloten vragen (meerkeuzevragen)
- On campus schriftelijk evalueren: open vragen
- Ondernemen: hoe maak je er werk van in je lespraktijk?
- Ondernemend handelen: hoe maak je er werk van in je opleiding?
- Ondernemerschap: innovatieproject
- Onderwijs gebaseerd op excellent onderzoek
- Onderwijs gebaseerd op excellent onderzoek
- Onderwijs- en examenreglement
- Onderwijs- en Internationaliseringsdag 2021: Futureproof onderwijs: denk mee en laat je inspireren
- Onderwijsbeleid en -kwaliteitszorg
- Onderwijsbeleid van de faculteit
- Onderwijsdag 2018
- Onderwijsdag 2019
- Onderwijsinspiratie AUGent
- Onderwijskwaliteitszorg aan de UGent: Kies kwaliteit
- Onderwijstips 2.0
- Online hoorcollege: tips voor interactief lesgeven
- Online Mondelinge evaluaties
- Online Mondelinge presentaties door studenten
- Online onderwijscommunity voor lesgevers
- Online schriftelijk evalueren (met open en/of meerkeuzevragen)
- Openboekexamen: complexe competenties beoordelen
- Opencast en Capture Agents
- Opleidingscompetenties formuleren
- Opleidingsfeedback
- Oude examens: wat doe je ermee?
- Over laaghangend fruit en hoogvliegende raketten: opties en opportuniteiten voor het onderwijs van morgen
- Overzicht facultaire onderwijsinnovatieprojecten: van 1997 tot nu
P
- Panopto: het nieuwe UGent-videoplatform
- Participatie: hoe evalueer je dat?
- Peer assessment: innovatieproject
- Peerassessment: laat studenten elkaar beoordelen
- Peerfeedback: leer meer van een peer
- Petermeterschap
- Plagiaatdetectietool: SimCheck of Ephorus
- Portfolio: een veelzijdige werkvorm én evaluatievorm
- Powerpoint: doe meer met minder in je les
- Practica en werkcolleges begeleiden: innovatieproject
- Practicum (blended) organiseren: hoe doe je dat?
- Probleemgestuurd onderwijs: zelfstandig leren in groep
- Procedure facultaire onderwijsinnovatieprojecten
- Proctorio: Surveilleren van online evaluaties
- Programmahervormingen
- Projectgebaseerd onderwijs: vakoverstijgend werken aan een complex probleem
R
S
- Schrijf- en spreektaken van (individuele) studenten: hoe begeleid je die?
- Schrijf- en spreektaken van (individuele) studenten: hoe geef je taalfeedback en evalueer je taalvaardigheid?
- Schrijf- en spreektaken: hoe evalueer je die?
- Schrijfwijzer Publieke Info
- Simulatieonderwijs: een realistische, veilige leeromgeving
- Stage in het buitenland
- Stage: aandachtspunten voor de opleiding
- Stagelexicon
- Stemproblemen: hoe voorkom je ze?
- Stereotypen, vooroordelen, bias en microagressies: hoe vermijd je ze?
- Strategische onderwijsdoelstellingen
- Structureel contact met minderjarigen tijdens de stage? Controle uittreksel strafregister verplicht
- Studentenreflectie
- Studiecoach
- Studiefiches (vademecum)
- Studiefiches: hoe vul je ze correct in?
- Studiegroepen
T
- Taalgebruik als lesgever: waar let je op?
- Taalontwikkeling van studenten: hoe stimuleer je die?
- Taalvaardigheid van studenten: wat mag je verwachten?
- Taalvaardigheid: hoe maak je er werk van in je lespraktijk?
- Taalvaardigheid: hoe maak je er werk van in je opleiding?
- Talenbeleid UGent: academische taalvaardigheid versterken
- Talentontwikkeling voor lesgevers in de faculteit
- Talentontwikkeling voor lesgevers in de opleiding
- Talentontwikkeling voor studenten in de faculteit
- Talentontwikkeling voor studenten in de opleiding
- TimeEdit: Lokalen reserveren
- Toetsmatrijs: hét hulpmiddel om valide te toetsen
- Toetsprincipes
- Toetsreflectie
- Toetsvisie en toetsbeleid in de opleiding
- Toezicht houden bij een online evaluatie met MS Teams
- Transparantie en communicatie binnen opleidingen
- Transparantie en communicatie in de faculteit
- Tussentijds evalueren: een overzicht van de mogelijkheden
U
- UCare: hulp bij een schokkende gebeurtenis
- Ufora tool: Chat
- Ufora tool: Discussies
- Ufora tool: Opdrachten
- Ufora tool: Tests
- UGent Goes Blended: Blend@UGent
- UGent-competentiemodel
- UGent-praktijken
- UGI
- Updates onderwijs en kwaliteitszorg
V
- Vaardigheidstest: een testsituatie dicht bij de beroepspraktijk
- Vakfeedback over mijn opleidingsonderdeel door studenten
- Veldwerk: studenten doen ervaringen op
- Verankeren externe blik in de faculteit
- Verbeteren: hoe doe je dat correct en efficiënt?
- Vervelende situaties met studenten: hoe ga je ermee om?
- Virtual Reality? For Real!: een onderwijsinnovatieproject
- Virtuele classrooms
- Visie en missie van de opleiding
- Visie onderwijsondersteuning
- Voorbereid naar de les: hoe stimuleer je dat?
- Vrijstelling: Hoe beoordeel je een vrijstellingsaanvraag als lesgever?
- Vrijwillige stages: operationeel kader
W
- Waarom vindt de UGent stage belangrijk?
- Wat beoordeel je tijdens de stage?
- Wat doet de COP-stage?
- Wat houden de risicoanalyse, de werkpostfiche en het medisch toezicht in?
- Wat is een stagewijzer?
- Wat is een stageovereenkomst?
- Wat is nieuw in het OER 2023-2024
- Wat moet je weten over een stage in het buitenland of Franstalig België?
- Wat verstaat de UGent onder een stage?
- Wat zijn de toelatingsvoorwaarden voor een stage?
- Weblectures: een praktijkvoorbeeld uit de faculteit wetenschappen
- Welke aandachtspunten zijn er voor stagecompetenties?
- Welke aandachtspunten zijn er voor stages in het Globale Zuiden?
- Welke administratieve stappen zet je vóór de stage?
- Welke administratieve stappen zijn nodig wanneer een student stage loopt aan de UGent?
- Welke evaluatievormen kan je gebruiken?
- Welke rol spelen stages in de UGent-visie op onderwijs en de opleidingsmonitor?
- Werkcollege: hoe pak je dat aan?
- Werking CKO en verbeterbeleid
- Werking opleidingscommissie (OC) en verbeterbeleid
- Werkvormen en activerend leren in een opleiding
- Wetenschappelijke integriteit: kennisclips en kant en klaar lesmateriaal
- Wie begeleidt de stages?
- Wie beoordeelt de stage?
- Wooclap: een digitaal stemsysteem