Examen: hoe schrap je vragen na afloop?

Wat doe je als je na afloop van een examen merkt dat er een bepaalde vraag fout, onredelijk moeilijk of onduidelijk was? Hoe schrap je een vraag uit de examenset? 

 

Vermijd schrappen  

Beter voorkomen dan genezen. 

 

Is schrappen toch onvermijdelijk? Volg dan volgende stappen. 

Bereken de score met en zonder schrappen 

  • Bereken voor alle studenten de score met alle oorspronkelijke vragen. 
  • Bereken voor alle studenten de score met de geschrapte vragen
  • Hou daarna voor élke student de hoogste score over. Studenten verdelen de tijd op een examen over de gekregen vragen en sommigen hebben tijd gestoken in de vragen. Wanneer je als lesgever dus beslist om een vraag weg te laten, mag dat niet in het nadeel spelen van studenten die de vraag wel juist hadden.  

Opgelet! Schrap niet zomaar een vraag op basis van een itemanalyse. Kijk eerst inhoudelijk of de vraag effectief onduidelijk of onredelijk moeilijk is en of er degelijke argumenten zijn om de vraag uit de examenset te halen. Het is niet de bedoeling dat je elke moeilijke vraag schrapt.  

Communiceer over de geschrapte vraag 

  • Deel de studenten via Ufora mee dat een of meer vragen uit het examen zijn gehaald. Vermeld dat de hoogste score van elke student bewaard werd.  
  • Motiveer je beslissing, bijvoorbeeld: “Op basis van een screening van de vragen door een panel van inhoudelijke experten en een itemanalyse is beslist om vraag X uit de examenset te halen.” 

Meer weten? 

Vraag het gratis handboekje Meerkeuzetoetsen: praktische handleiding voor leerkrachten en docenten aan bij Elien.Sabbe@UGent.be

Laatst aangepast 10 juni 2020 08:54