Weblectures: een praktijkvoorbeeld uit de faculteit wetenschappen

Weblectures zijn opnames van bijvoorbeeld een presentatie of korte stukken uit een hoorcollege, lezing of workshop. Wil je graag te weten komen hoe je ze zinvol kan inzetten in je onderwijs? Doe dan hier inspiratie op. Deze onderwijstip geeft je enkele good practices uit de faculteit Wetenschappen. 

Hoe zet je weblectures zinvol in? 

De faculteit Wetenschappen heeft heel wat ervaring opgebouwd met weblectures in het onderwijs. De weblectures worden zowel in hoorcolleges, werkcolleges als practica op de volgende manieren ingezet: 

  • binnen het flipped-classroommodel 
  • als voorbereiding van de les 
  • als herhaling van de les 
  • als uitbreiding van de les 
  • als vervanging van werkcolleges 

Weblectures in de vorm van videotutorials en demonstratievideo's zijn dan weer handige hulpmiddelen om studenten voor te bereiden op practica. De lesgever kan in die video’s essentiële handelingen voordoen, waardoor er geen kostbare tijd verloren gaat tijdens het practicum zelf. Instructievideo's zijn dan weer ideaal om bijvoorbeeld de werking van software te demonstreren. 

De faculteit maakt ook gebruik van video om feedback te geven. Zo zet de educatieve master het schermannotatieprogramma Ink2go in om feedback te geven op ingediende taken. 

Meer weten?  

Bekijk hier de voorbeelden van weblectures aan de faculteit Wetenschappen. De verschillende implementaties worden geïllustreerd met praktijkvoorbeelden. Ze zijn een waardevolle inspiratiebron voor wie aan de slag wil met video in het onderwijs. 

Laatst aangepast 26 juni 2020 12:07