The Rock Garden: veldwerk op de campus

De verrassendste ontdekkingen doe je vaak het dichtst bij huis. Vanuit die insteek lees je hier hoe een collega-lesgever aan de UGent het eigen onderwijs vormgeeft.
Wie weet inspireert dit verhaal ook jou?

Context 

  • Opleiding: Geologie
  • Modeltrajectjaar: Ba1, Ba2, Ba3, Ma1, Ma2
  • Opleidingsonderde(e)l(en): Inleiding tot petrologie (C000536), Sedimentologie (C003342), Geologische kartering A & B (C003388 & C003389), Stratigrafie (C003341), Structurele geologie met oefeningen op geologische kaarten (C000120), Veldcursus: biosfeerevolutie en stratigrafie (C002646), Veldcursus: geologie van bekkens en gebergten (C003567)
  • Gemiddeld aantal studenten: 15-20 tegelijkertijd op de campus
  • Betrokken lesgever(s): Marc De BatistStijn DewaeleThomas Wong Hearing
  • Voorbeeld uit academiejaar: 2020-2021
  • Publicatie van de resultaten

Beschrijving

Achtergrond en doelstellingen

Veldwerk leren uitvoeren is een integraal onderdeel van het geowetenschappelijk onderwijs, dus ook van de opleiding Geologie aan de UGent. Deze praktische vaardigheden leren studenten doorgaans aan via dagexcursies en meerdaagse expedities met overnachting. Omdat zulke vakken een investering vragen van zowel tijd als middelen, liggen ze curriculair ver uit elkaar. De didactische meerwaarde van veldwerk is nochtans nauwelijks te overschatten. De lange periodes tussen de verschillende veldwerkvakken en het gebrek aan regelmatige oefening betekent dat studenten weleens aan zelfvertrouwen inboeten met betrekking tot hun vaardigheden. Dat zelfvertrouwen kon volgens ons wel een zetje verdragen. Door de coronapandemie in 2020 werd de nood aan meer lokaal georganiseerd veldwerk des te acuter. De meeste geologische veldvaardigheden (bv. oriëntatie, rotsen identificeren, structurele gegevens meten), komen samen in het kunnen in kaart brengen van dagzomende rotsformaties.

We combineerden daarom een hypothetische geologische kaart met beschikbare campusruimte en maakten zo een ​​plan van de rotsformaties. Vervolgens installeerden we de rotsen op Campus Sterre met hulp van lokale bouwsteen- en steengroevebedrijven en de Directie Gebouwen en Facilitair Beheer (DGFB): de Rock Garden!

We probeerden op de campus een geologisch realistische site te maken zodat studenten hun veldwerkvaardigheden konden trainen. 

De rotsen in de Rock Garden moesten zorgvuldig worden geplaatst zodat ze precies in de juiste hoek overhelden. 

 

Resultaat

De Rock Garden was net op tijd klaar in 2021 om nog te kunnen dienen in het onderwijs van academiejaar 2020-2021. Zo konden we de beperkingen van het coronavirus gedeeltelijk ombuigen. We hebben de Rock Garden kunnen gebruiken om studneten zowel specifieke veldmeettechnieken als de holistische gegevensverzameling aan te leren van een geologische karteringsoefening. Het enthousiasme van de studenten voor de Rock Garden was erg groot en de kwaliteit van het werk was vergelijkbaar met die verwacht op een ‘echte’ veldcursus. Dat doet vermoeden dat de Rock Garden een vergelijkbare educatieve waarde kan bieden als een extra excursie, voor regelmatige training van geologische vaardigheden. Ten slotte ontwikkelen we ondersteunend materiaal voor de Rock Garden, waaronder een veldgids en een website voor studenten en docenten.

De Rock Garden brengt de essentie van veldvaardigheidstraining naar de campus, waardoor leren toegankelijker wordt en het vertrouwen van studenten in hun veldvaardigheden een zetje krijgt.

Studenten oefenen dip and strike-metingen op een rotsformatie in de Rock Garden.

Bredere meerwaarde en lessen voor de toekomst

Toegankelijkheidsproblemen bij veldwerk vormen een drempel in het geowetenschappelijke onderwijs. De Rock Garden maakt veldwerk en vaardigheidstraining toegankelijker. Hoewel het geen vervanging is voor bestaande opleidingsonderdelen, is de Rock Garden wel een hoogwaardige aanvulling op het ‘echte’ veldonderwijs.

 

De resultaten en impact van dit onderwijsinnovatieproject werden gepubliceerd in 'Geoscience Communication'. 

 

Succesfactoren en aandachtspunten

  • Focus op het ontwikkelen van vaardigheden, d.w.z. het hoe, in plaats van het wat.

  • Veldwerk op de campus biedt studenten de mogelijkheid om de belangrijkste vaardigheden vaker te oefenen en de site te bezoeken wanneer ze maar willen.

  • Werk outreachend en plaats borden met QR-codes die een breder publiek informeren.

Referenties naar tips: