H5P binnen practicumonderwijs

De verrassendste ontdekkingen doe je vaak het dichtst bij huis. Vanuit die insteek lees je hier hoe een collega-lesgever aan de UGent het eigen onderwijs vormgeeft.
Wie weet inspireert dit verhaal ook jou?

Context 

  • Opleiding: Bachelor of Science in de ingenieurswetenschappen
  • Modeltrajectjaar: BA1
  • Opleidingsonderde(e)l(en): E066012 - Materiaaltechnologie
  • Gemiddeld aantal studenten: +/- 400
  • Betrokken lesgever(s): Kim.Verbeken@ugent.be, Inge.Bellemans@ugent.be
  • Voorbeeld uit academiejaar (eerste implementatie): 2022-2023

Beschrijving

De werkcolleges bij het opleidingsonderdeel materiaaltechnologie, die uit geleide oefeningen bestaan, verliepen aanvankelijk vrij standaard. Bij de start van het werkcollege kregen de studenten een reeks oefeningen voorgeschoteld, waarna ze de tijd kregen om die zelf op te lossen. Bij vragen of problemen konden ze de hulp inroepen van een van de aanwezige assistenten. Aan het einde van het werkcollege kwamen de oplossingen aan het bord.

De betrokken assistenten merkten echter dat elk jaar opnieuw dezelfde vragen terugkwamen en besloten daar iets aan te doen. Op basis van hun ervaringen over de jaren heen identificeerden de begeleiders de kernconcepten waarmee de studenten het meest moeite hadden. In eerste instantie selecteerden ze uit die lijst vijf topics waarover ze telkens een kennisclip opnamen en een online leerpad met verwerkingstoepassingen in H5P uitwerkten. De kennisclips hadden de vorm van een Powerpointpresentatie met voice-over en duurden een vijftal minuten. De toepassingen in het leerpad evolueerden gestaag van relatief eenvoudige vragen over basisconcepten naar meer complexe zaken. Na een evaluatie van het project konden nog andere topics aan de lijst worden toegevoegd.

De gerichte en gecondenseerde kennisclips werden vervolgens vrijblijvend aan de studenten aangeboden zodat zij tussen de hoor- en werkcolleges in hun kennis over de kernconcepten uit de cursus op peil konden brengen. Zo konden studenten het juiste niveau bereiken om de eigenlijke oefeningenles goed te kunnen starten en door het werkcollege heen vervolgens een stap verder te gaan. De studenten konden de leerpaden ook gebruiken om enkele belangrijke concepten nog eens op te frissen in aanloop naar een niet-periodegebonden evaluatie.

Het effect van de nieuwe aanpak was duidelijk: de begeleiders van het werkcollege merkten dat de vragen die ze tijdens de oefeningenles kregen veel meer over de eigenlijke opdrachten gingen, terwijl hun voorheen vaak gevraagd werd om bepaalde basisconcepten nog eens uit te leggen. Gezien het succes van de kennisclips en de leerpaden zullen ze in AJ23-24 ook in het vak 'Toegepaste materiaalkunde' bij de Industrieel ingenieurs Elektromechanica (3de bach) en Industrieel ingenieurs chemie (1e Ma, samen een hondertal studenten) worden ingezet.

Tips

  • Tip 1: Wanneer je een externe de kennisclip toont en daarna enkele vragen laat formuleren, levert dat soms originele insteken op waar je als betrokken lesgever of begeleider zelf niet snel aan zou hebben gedacht.
  • Tip 2: De tool H5P biedt de optie 'I am confused', waarmee studenten opmerkingen of inhoudelijke vragen kunnen doorsturen naar de lesgever.
  • Tip 3: De H5P-software oogt eenvoudig maar vraagt wel wat inwerking. Anderzijds maakt ze ook heel wat mogelijk. Zo kan je bijvoorbeeld verhinderen dat studenten binnen een samengestelde oefening al naar een volgende vraag doorklikken en op die manier een deel van het antwoord op een eerdere vraag achterhalen.

Opname 

De uiteenzetting over H5P op de revisiedag van het 'Virtual Science Labs’-project vind je hier.

Referenties naar tips: