Wooclap: een digitaal stemsysteem
Wooclap is een door de UGent ondersteund digitaal stemsysteem dat verschillende mogelijkheden bevat om (anonieme) interactie te creëren voor, tijdens of na de les.
Wat?
Er zijn drie hoofdfunctionaliteiten:
- Interacties: mogelijkheid tot diverse vraagtypes
- Berichten: studenten kunnen (anoniem) vragen stellen en elkaars vragen upvoten.
- Deelnemerstempo: Studenten beantwoorden de vragen op eigen tempo (voor, tijdens of na de les).
Waarvoor inzetten?
Wooclap kan je voor, tijdens of na de les inzetten.
Tijdens de les
Help de student om de lesinhouden die je doceert actief te verwerken door tijdens de les een wooclap vraag te presenteren en krijg meteen ook zicht op waar nog onduidelijkheden zitten. Presenteer een juist/fout vraag, stellingen, start een open brainstorm…
Laat studenten toe om anoniem vragen te stellen tijdens de les via berichten. Tijdens een vragenmoment kan je deze berichten bekijken en de vragen volgens meest upvoten sorteren en bespreken.
Voor of na de les
Alle vraagtypes kunnen ook op eigen tempo beantwoord worden door de studenten bijv. voor of na de les. Maak hiervoor gebruik van de functionaliteit ‘Deelnemerstempo’. Deel de link via een aankondiging of embed via een iFrame de vragen in een Ufora webpagina.
Technische handleiding
Tips & tricks
- Stimuleer interactie: Laat studenten kort overleggen met elkaar voordat ze een antwoord ingeven. Dit verlaagt de drempel om plenair hun argumentering te delen met de groep.
-
Maak vragen die een verschil maken: Stel zeker geen te gemakkelijke vragen. Bij te eenvoudige vragen vinden studenten het de moeite niet om te antwoorden. Uit uitdagende vragen leren ze meer: ze moeten meer nadenken of worden geconfronteerd met hun eigen foute antwoord. Zoiets blijft hangen.
Mogelijke uitdagende vragen zijn vragen...
- ...die misverstanden oproepen bij studenten,
- ...waarbij studenten voorspellingen moeten maken of causale verbanden moeten ontdekken,
- ...waarbij studenten een bepaald idee in een nieuwe context moeten toepassen,
- ...waarop er geen goed antwoord is, maar waarbij de discussie die erop volgt veel leerrijker is.
Maak anderzijds de vragen niet nodeloos complex. Als studenten helemaal geen idee hebben, zullen ze minder geneigd zijn om ook maar te proberen antwoorden.
- Integreer de vragen in je PowerPoint: Zo hoef je je slides niet te pauzeren.
- Integreer in LaTeX of AsciiMath: Handig voor wiskundige vragen.
Herbekijk de online sessie van 2 oktober 2020
In deze sessie worden alle functionaliteiten van wooclap behandeld.
UGent-Praktijken
- Een veilig leerklimaat tijdens responsiecolleges: de gooimicrofoon en andere drempelverlagers
- Efficiƫnter dierkundepracticum: technologie doelgerichter inzetten
Laatst aangepast 14 maart 2023 10:37