Competentiemodel: Welke competenties ontwikkel je met het vormingsaanbod?
Via het vormingsaanbod van DOWA voor individuele lesgevers wil de afdeling onderwijskwaliteitzorg aan de onderwijscompetenties voor verantwoordelijk lesgevers werken:
- Het gaat om onderwijscompetenties die de UGent essentieel acht met het oog op kwalitatief onderwijs. De competenties zijn geformuleerd vanuit een groeiperspectief en zullen ingezet worden in onderwijsondersteuning als basis voor zelfreflectie en verdere ontwikkeling. Ze dienen niet als evaluatie.
- De lijst met onderwijscompetenties is niet exhaustief en staat open voor differentiatie, zodat lesgevers zich kunnen verdiepen en specialiseren in bepaalde competenties.
- De competenties zijn gebaseerd op de Nederlandse-Vlaamse Basiskwalificatieprofielen (BKO), de UK-standaarden voor lesgevers hoger onderwijs en de UGent-kaders van het loopbaan- en bevorderingsbeleid voor Zelfstandig Academisch Personeel (ZAP).
Competentiegebieden | Competenties |
1. Onderwijs ontwerpen |
|
2. Onderwijs verzorgen |
|
3. Studenten(groepen) begeleiden |
|
4. Studenten evalueren |
|
5. Onderwijs optimaliseren en levenslang leren |
|
6. Verantwoordelijkheid opnemen binnen een lesgeversteam, een opleiding, een faculteit, de universiteit |
|
Meer weten?
Het competentiemodel voor individuele lesgevers vormt niet alleen de basis voor diverse onderwijsondersteuningsinitiatieven, maar dient ook als inspiratiebron voor:
- de observatie- & gespreksleidraad bij proeflessen in het kader van de rekrutering van nieuw ZAP;
- de gespreksleidraad "Onderwijs" voor HR-commissies tijdens inpassings- en feedbackgesprekken.
Lees de bronnen waarop deze onderwijstip is gebaseerd:
- UGent-beleidsdocumenten over onderwijsbeleid, toetsbeleid, onderwijskwaliteitszorg en loopbaanbeleid.
- UK professional standards framework for teaching and supporting learning in higher education (2011)
- Professionalisering van docenten aan de Universiteit. De BKO en daarna(ast) (VSNU, 2018).
- TIGELAAR, D.E.H., DOLMANS, D.H.J.M., WOLFHAGEN, I.H.A.P. & VAN DER VLEUTEN, C.P.M. (2004). The development and validation of a framework for teaching competencies in higher education. Higher Education, 48, 253-268.
- SIMON, E., & PLESCHOVÁ, G. (Eds.). (2012). Teacher development in higher education: Existing programs, program impact, and future trends. London: Routledge.
Laatst aangepast 25 november 2024 16:29